Waarom werkt een OZIS koppeling niet?

Wanneer uitwisseling via OZIS-ketenzorg voor een bepaalde patiënt niet werkt, kan dit een aantal redenen hebben.

 

De meest voorkomende redenen:

1. Er is geen actieve OZIS koppeling aangevraagd voor de praktijk

2. Het BSN of de geboortedatum van de patiënt in cKIS/cBoards komt niet overeen met die van het HIS

3. Er is geen juiste ICPC code geregistreerd in het HIS

4. Er is een (inactieve) dubbele patiëntenkaart in cKIS/cBoards

5. De patiënt staat in het HIS in een andere praktijk/onder een andere hoofdbehandelaar als in cKIS/cBoards

6. Er staat een OZIS-instelling binnen het HIS niet juist (Bijvoorbeeld na een praktijk overname)

7. Er staat een OZIS-instelling binnen cKIS/cBoards niet juist (Bijvoorbeeld na een praktijk overname)

 

Punten die u zelf kunt controleren

HIeronder leest u welke instellingen u zelf kunt nagaan in het HIS om na te gaan waardoor de OZIS koppeling mogelijk niet werkzaam is. Mocht u na het controleren van onderstaande punten geen werkende OZIS koppeling hebben, dan leest u onderaan dit artikel hoe u contact met ons kunt opnemen.

  • Er dient een actieve OZIS koppeling voor de praktijk te zijn. Heeft u deze (nog) niet aangevraagd dan kunt u dit doen door het webformulier in te dienen via deze link (klik HIER)
  • Het BSN en de geboortedatum van de patiënt moet overeen komen tussen HIS en cKIS/cBoards
  • De hoofdbehandelaar en/of praktijk van de patiënt moet overeen komen tussen HIS en cKIS/cBoards
  • Er moet een ICPC-code in het HIS geregistreerd zijn die binnen de OZIS afspraken valt. Welke ICPC's dit zijn ziet u hieronder:

ICPC codes volgens de OZIS standaard

Diabetes mellitus

  • T90.02 (Diabetes mellitus type 2)

COPD/Astma

  • R96 (astma)
  • R95 (COPD)

CVRM

  • K49 (Tractus circulatorius, andere preventieve verrichting)
  • K74 (Angina pectoris)
  • K75 (Acuut myocardinfarct)
  • K76 (Andere/Chronische ischemische hartziekte)
  • K76.01 (Coronairsclerose)
  • K76.02 (Vroeger myocardinfarct)
  • K86 (Essentiële hypertensie zonder orgaanbeschadiging)
  • K87 (Hypertensie met orgaanbeschadiging/secundaire hypertensie)
  • K89 (Passagère cerebrale ischemie/TIA)
  • K90 (Cerebrovasculair accident; CVA Exclusief subcodes K90.01 en K90.02)
  • K90.03 (Cerebraal infarct)
  • K92.01 (Claudicatio intermittens)
  • K99.01 (Aneurysma aorta)
  • T93 (Vetstofwisselingsstoornissen)

Ouderenzorg

  • A49.01 (Ouderenzorg)
  • A05 (Algehele achteruitgang)

 

Na het aanpassen van één van deze instellingen duurt het 24 uur voordat de OZIS koppeling gemaakt wordt.

 

Mochten al deze gegevens juist staan, bekijk dan hieronder of er (per HIS) nog een instelling aangezet dient te worden.

Aanvullende eisen per HIS

In veel HIS'en zijn aanvullende instellingen nodig voor het goed functioneren van de OZIS-koppeling. Mocht u na het controleren van onderstaande punten geen werkende OZIS koppeling hebben, dan leest u onderaan dit artikel hoe u contact met ons kunt opnemen.

Promedico (ASP)

  • ‘Ketenzorg’ moet op ‘Ja’ staan:

- Klik op ‘@'
- Klik op ‘patiënt’
- Klik op ‘patiëntgegevens'
- Klik op ‘Toegang'
- Zet ‘Ketenzorg’ op ‘Ja'

Promedico (VDF)

  • Voor patiënten die zijn ingesteld op ‘waarneming’ kan geen informatie worden uitgewisseld. Deze instelling moet eerst veranderd worden.

Medicom

  • BSN moet geverifieerd zijn

Omnihis (Scipio)

Algemene instellingen

  • Omnihis adviseert regelmatig naar ‘Beheer’ te gaan en de stappen onder ‘protocolair’ door te lopen. Hierdoor worden de meeste instellingen voor de OZIS-koppeling goed gezet.
  • ‘OZIS-beheer’ moet staan aangevinkt. Volg daarvoor de volgende stappen:

-‘Archief’
-‘Algemene instellingen’
-‘Tabblad 8’ (FTP, LSP, OZIS)
- Vink ‘OZIS-beheer’ (Er wordt gebruik gemaakt van OZIS) aan

Instellingen op patiëntniveau

  • De patiënt moet ‘vergewist’ zijn. Volg daarvoor de volgende stappen:

- ‘Beheer’
- Tabblad Patiënten'
- Zet status van selectie van patiënten op vergewist

  • De patiënt mag niet ‘afgeschermd’ zijn voor OZIS in patiënt administratie
  • Bij de patiënt moet een ‘komstdatum’ genoteerd staan in patiënt administratie
  • De patiënt moet genoteerd staan als ‘ketenzorgpatiënt’
  • De patiëntnaam moet goed genoteerd staan. Let op eventuele extra tekens of spaties
  • Onder archiefbeheer moet 'hoofdbehandelaar huisarts' aan staan

Mira

  • Hoofdbehandelaar moet huisarts zijn (waarde 1)

MicroHIS

  • Vrije tekst als werkbladregel moet aangevinkt zijn

- Ga naar Communicatie - Dienstwaarneming - Beheer
- Ga naar het tabblad 'Dossierverwerking'
- Vink 'vrije tekst als werkbladregels' aan

TetraHIS (Bricks)

  • Patiënt moet gekoppeld zijn aan DBC

Zorgdossier

  • De patiënt moet een label hebben (bijvoorbeeld label diabetes)

 

Mochten al deze gegevens juist zijn, neemt u dan contact op met het Customer Care Team.

Wij zoeken graag voor u uit waarom de OZIS koppeling niet werkzaam is.

Dit kan op ma t/m vr 08:00-17:30 via 020-21 49 222 of door een webformulier in te vullen op deze link (klik HIER)

 

Vermeld in het webformulier nooit patiëntgegevens. U kunt het patiënt-ID veilig met ons delen. Waar u dit kunt vinden leest u hier: 

Hoe vind en gebruik ik het patiënt-ID in cBoards?

Hoe vind en gebruik ik het Patiënt-ID in cKIS?

 

 

 

Isa Rongen -

Was dit artikel nuttig?
Aantal gebruikers dat dit nuttig vond: 3 van 4
Hebt u meer vragen? Een aanvraag indienen