2-factor authenticatie is een methode om uw Caresharing-account extra goed te beveiligen. Met 2-factor authenticatie beschermt u uw Caresharing-account met zowel uw wachtwoord als uw telefoon.
Waarom is dit nodig?
Wachtwoorden kunnen op allerlei manieren bemachtigd worden door onbevoegde personen. Eenmaal in het bezit van een wachtwoord kan iemand de medische gegevens in uw account bekijken en wijzigen.
Er zijn diverse factoren die invloed hebben op het risico dat iemand in het bezit komt van uw wachtwoord. Voorbeelden van dergelijke factoren zijn:
- Onvoldoende bescherming van uw computer tegen virussen en ‘computer hackings’
- Het gebruik van eenzelfde wachtwoord voor meerdere computerprogramma’s
- Onvoldoende beveiligde opslag van uw wachtwoorden
Door 2-factor authenticatie krijgt Caresharing naast het wachtwoord nog een extra beveiliging, waarmee u ongewenste personen buiten uw account houdt.
Europese wetgeving schrijft voor dat vertrouwelijke patiëntgegevens worden beveiligd met twee beveiligingslagen. Ook voor de informatiebeveiligingsstandaarden ISO27001 en NEN7510 is de 2-factor authenticatie vereist.
Hoe werkt het?
U logt in bij Caresharing en voert uw wachtwoord in. Het Caresharing-systeem belt naar het telefoonnummer dat u heeft ingesteld. U neemt op en toetst het cijfer dat op uw computerscherm te zien is in op uw telefoon.
Zie ook: Hoe log ik in met 2-factor authenticatie?
Hoe beschermt het mij?
Iemand die uw wachtwoord heeft weten te bemachtigen, moet met 2-factor authenticatie ook toegang hebben tot uw telefoon om in te kunnen loggen in Caresharing. Het inbreken in uw account wordt dus veel moeilijker.
Hoe activeer ik 2-factor authenticatie?
Hoe wijzig ik mijn telefoonnummer voor 2-factor authenticatie?