Hoe weet ik of gegevens zijn verzonden naar het HIS?

Deze handleiding beschrijft de verschillende scenario's rondom het verzenden van berichten naar het HIS. In de meeste gevallen verloopt de verzending bij de eerste stap succesvol, u hoeft daarna niets meer te doen. De volgende stappen beschrijven wat er gebeurt als het niet gelukt is om een bericht zelf te verzenden, of als u dit vergeten bent. Op deze manier kunt u ervoor zorgen dat niet-verzonden berichten alsnog in het HIS komen.

1. Zelf gegevens versturen naar het HIS

Na het registreren van informatie over een patiënt klikt u aan de rechterkant van de patiëntenkaart op een van de knoppen onder 'Terugkoppeling naar HIS'. Kies voor de juiste module (bijvoorbeeld diabetes). In sommige gevallen is er een aparte knop beschikbaar voor Medicom-gebruikers. Volg vervolgens de aanwijzigingen in het scherm of volg de handleiding over het zelf terugsturen van gegevens naar het HIS.

Het handmatig versturen van uw berichten heeft meerdere voordelen:

  • Het bericht staat direct in het HIS.
  • U ziet een duidelijk overzicht van de gegevens die worden verstuurd.
  • Als er iets misgaat, krijgt u direct een foutmelding te zien.

Wanneer u een foutmelding te zien krijgt, adviseren wij om de aanwijzing in de foutmelding op te volgen. U hoeft de volgende stappen in deze handleiding niet meer uit te voeren. Als het niet lukt om de oorzaak van de foutmelding weg te nemen kunt u contact opnemen met Customer Care.
Wanneer u iets in uw HIS wijzigt, komen deze wijzigingen pas in Caresharing door wanneer u de patiëntenkaart herlaadt.

2. Automatische verzending

Indien u uw geregistreerde gegevens niet zelf naar het HIS heeft verzonden, zal Caresharing in de nacht volgend op de dag van de registratie proberen om de gegevens alsnog automatisch te verzenden. U hoeft hiervoor niets te doen. Als de automatische verzending geslaagd is, zijn de berichten in de loop van de nacht zichtbaar in uw HIS.

3. Werklijst 'Niet verzonden OZIS-berichten'

Wanneer het niet gelukt is om een bericht handmatig of automatisch te verzenden, of wanneer u dit nog niet gedaan heeft, verschijnt de patiënt op de werklijst 'Niet verzonden OZIS-berichten'. Per patiënt kunt u zien voor welke module het verzenden mislukt is, en wat de laatste datum is waarop verzenden wel lukte (indien beschikbaar). Ook ziet u of er een bericht via Zorgmail is verstuurd. Lees ook de uitgebreide handleiding bij deze werklijst.

Patiënten blijven op deze werklijst staan totdat het gelukt is om een bericht via OZIS naar het HIS te verzenden. 

4. Opnieuw verzenden

Om ervoor te zorgen dat uw HIS altijd de laatste informatie bevat, adviseren wij om regelmatig te kijken op bovenstaande werklijst. Door te klikken op de naam van een patiënt opent de patiëntenkaart. Als u het bericht opnieuw handmatig probeert te verzenden, via de monitor 'Terugkoppeling naar HIS', aan de rechterkant van de patiëntenkaart, kunt u achterhalen wat de onderliggende oorzaak van de mislukte verzending is. Er verschijnt dan een foutmelding met een aanwijzing (bijvoorbeeld: ICPC ontbreekt). Zie ook de eerste stap in dit artikel.

Als u nog blijvend problemen ondervindt kunt u natuurlijk contact opnemen met Customer Care. 

Laetitia de Jaegere -

Was dit artikel nuttig?
Aantal gebruikers dat dit nuttig vond: 3 van 3
Hebt u meer vragen? Een aanvraag indienen