Hoe maak ik een NAW/COV bestand in mijn HIS?

In deze handleiding ziet u per HIS hoe u een NAW/COV bestand maakt.

Bron: VIPLive Calculus

Navigeer naar:

 

MicroHis

1. Vanuit het 9 knoppen Hoofdmenu gaat u naar Communicatie

2. Via menu 3. NAW gegevens - Uitspoelen NAW

3. Selecteer de gewenste selectiecriteria (praktijk, huisarts (optioneel), (optioneel), categorie patiënt en type verzekering)

4. Vervolgens klikt u op de start knop

5. het bestand wordt in de WCIA map geplaatst, de bestemming staat vermeld in de informatiebox boven in het scherm. De bestandsnaam is xxxxxx.naw. Hierbij staat xxxxxx voor de AGB code van de praktijk

 

 

OmniHis

Men dient vanuit het INFO-scherm te klikken op het tabblad systeemgegevens en vervolgens te klikken op de button import/export systeembeheer en dan te kiezen voor Controle op Verzekeringsrecht:

Na het aanklikken van de gewenste opties wordt een bestand aangemaakt:

Als voorkeursnaam verschijnt: VZ31_AAA_BBBB_jjjjmmdd.txt, waarbij AAA de geselecteerde arts is (dan wel de arts uit het INFO-scherm) en BBBB de AGB-code van deze arts is.

 

Promedico ASP

Bij de allereerste keer moet je de gegevensset aanmaken. Dit gaat als volgt:

1. Ga naar de "@" - projecten - gegevens sets

2. Maak nieuwe gegevensset aan door op "nieuwe gegevensset" te klikken.

3. Vul de naam van bijvoorbeeld de zorggroep in bij: "Exportset definiëren: Algemeen" - "Naam:"

4. Klik op "Patiënt" - Vink alles aan

5. Klik op "Opslaan"

Je komt in een overzicht waar je de nieuwe gegevensset terug ziet.

Voor de volgende keer kan je hier verder gaan.

1. Ga naar "@" - "Rapportage" - "Projecten"

2. Nieuwe project toevoegen

3. Vul de naam in (Bijvoorbeeld POH-GGZ 2014)

4. Peildatum kiezen (Bijvoorbeeld 01-04-2014)

5. Klik in het midden van het scherm op het ballonnetje "Patiënten"

6. Nu komt er een keuze: Bewerken - Selectie inperken.  Kies voor Bewerken

7. Bolletje moet staan bij: Eigen patiënt + Ingeschreven op peildatum

8. Klik op "Ok"

9. Klik onderin het scherm op "Uitvoeren"

10. Ter controle zie j in het midden het aantal patiënten die worden uitgevoerd

11. Ga naar "Uitvoer" in de blauwe balk

12. Klik op "Export gegevensset"

13. Kies de gegevens set (Bijvoorbeeld POH-GGZ)

14. vul de datum in van vandaag t/m vandaag

15. Het bolletje moet staan bij:

Uitgesloten patiënten meenemen: JA

Export anonimiseren: NEE

16. Klik op "Uitvoeren"

 

In het scherm komt te staan: Export gegevensset gestart.

De duur van het aanmaken is afhankelijk van de grootte van de praktijk.

 

Rechts onderin komt te staan: Export gegevensset is afgerond.

Klik op bijbehorende link om dit te openen.

Indien dit niet verschijnt:

1. Ga naar Projecten - Export

2. Download

 

Het resultaat verschijnt in het scherm.

Rechts staat een groen blokje. Daar kan je het bestand downloaden.

 

 

TetraHis

Om een patiëntenbestand aan te maken in TetraHis voert u de volgende stappen uit:

1. Typ in de commandoregel: EXPVZ31 met vervolgens toetsencombinatie "TAB" - "ENTER"

2. Selecteer de arts(en) waarvoor de patiënten geëxporteerd dienen te worden in een bestand

3. Klik op "Maak bestand"

4. Selecteer de goede locatie, bijvoorbeeld "Bureaublad"

5. Geef het patiëntenbestand een naam, bijvoorbeeld: "Patiëntenbestand Jansen 01-01-2017.VZ31" (belangrijk is om ".VZ31" achter het bestand te zetten)

6. Druk op Opslaan

7. Het patiëntenbestand staat nu opgeslagen op de geselecteerde locatie op uw computer

 

 

Medicom

Hierbij een korte handleiding voor het verkrijgen van de actieve patiëntenpopulatie in de nieuwe Q module.

1. Klik op het icoontje voor de nieuwe Q-module in de menubalk. U komt in een lijst met selecties terecht; het tabblad 'Queries'

2. klik de selectie 'Actieve patiëntenpopulatie' aan, en klik op de (in afbeelding roodomrande) knop om hem uit te voeren of kies voor rechtermuisknop en selecteer 'Voer query uit'

3. U krijgt een nieuw venster

4. Vul bij planningsinformatie: 'direct uitvoeren' in

Zorg dat bij selectie criteria het 'op naam ingeschreven' stuk op JA staat, anders pakt u de NONI's

5. Druk op OK

6. U springt automatisch naar het volgende tabblad 'Resultaten'

7. De selectie heeft status 'Actief' zolang hij nog aan het verzamelen is, en status 'Gereed - Ongelezen' zodra hij klaar is

8. Ga daarna naar tabblad 'Queries'

9. Selecteer Exporteer patiëntengegevens

10. Klik rechtermuisknop en selecteer voer Query uit

11. Vul de volgende velden in:

  • Omschrijving: Kies de omschrijving die je wenst
  • Baseren op: Open dit veld door dubbelklik op de vergrootglas en kies voor:  Actieve
  • Bewaar dit resultaat
  • Direct
  • Selectie criteria: Ingeschreven om naam

12. En klik onder op het beeldscherm op OK

Het invulscherm ziet er als volgt uit:

13. U springt automatisch naar het volgende tabblad 'Resultaten'

14. De selectie heeft de status 'Actief' zolang hij nog aan het verzamelen is, en status 'Gereed - Ongelezen' zodra hij klaar is.

15. Selecteer de selectie en klik op rechtermuisknop en kies voor 'Download Resultaat'

16. Vul de bestandsgegevens als volgt in:

  • Open bestandstype en kies voor: Door karakter gescheiden
  • Scheidingsteken: Eigen scheidingsteken
  • Eigen scheidingsteken: , (komma)
  • Scheiding decimalen: . (punt)
  • Opslaan in: Kies zelf gekozen directory

17. En klik op OK

Het bestand wordt gedownload

 

Bron: VIPLive Calculus

Charlotte van Venrooij -

Was dit artikel nuttig?
Aantal gebruikers dat dit nuttig vond: 0 van 0
Hebt u meer vragen? Een aanvraag indienen