Caresharing MDO Beeldbellen

Caresharing MDO Beeldbellen

Deze handleiding geeft een toelichting over het gebruik van Caresharing MDO Beeldbellen. U kunt gebruik maken van Caresharing MDO Beeldbellen via de browser op uw computer (webversie), maar ook als mobiele app.

1. Caresharing MDO Beeldbellen via de browser (webversie)

2. Caresharing MDO Beeldbellen via de mobiele App

1. Caresharing MDO Beeldbellen via de browser (webversie)

Belangrijk: Te gebruiken browsers (Google Chrome & FireFox)

Wij raden u aan de laatste versie van de browser Google Chrome of Firefox te gebruiken op uw computer of Chromium op uw Chromebook. Een Microsoft Surface wordt ook ondersteund indien één van bovenstaande browsers wordt gehanteerd.
De browsers Internet Explorer en Safari worden niet ondersteund.  

Hoe start u het gesprek op?

Hoe gebruikt u MDO Beeldbellen optimaal?

Hoe start u het gesprek op?

  1. Uitnodiging accepteren
  2. Toestemming microfoon en camera
  3. Omgeving beeldbellen start automatisch op

1. Uitnodiging accepteren

U ontvangt een uitnodigingslink van uw zorgverlener via het door hem gekozen medium, bijvoorbeeld via e-mail.

Open de e-mail en klik op de link om deel te nemen aan de meeting. Vul eventueel het wachtwoord in dat bij de link is vermeld en klik op ‘Ok’.

Screenshot_2020-05-06_at_11.41.25.png

2. Toestemming microfoon en camera

Indien toestemming wordt gevraagd om uw microfoon en camera te gebruiken, geef hier dan toestemming voor door op ‘Toestaan’ te klikken, zoals in onderstaande afbeelding weergegeven is.

Afbeelding2.png

 Heeft u per ongeluk op ‘Blokkeren’ geklikt? Lees dan hier hoe u weer toegang kunt verlenen.

3. Omgeving beeldbellen start automatisch op

 U komt nu automatisch in de omgeving van het beeldbellen.

 

Picture_4.png 

 

Hoe gebruikt u MDO Beeldbellen optimaal?

  1. Uw naam aanpassen
  2. Vensters ordenen
  3. Camera en microfoon in- en uitschakelen
  4. Aangeven dat u graag wilt spreken
  5. Chatten
  6. Scherm delen
  7. Limiet aan deelnemers
  8. Overige mogelijkheden

 1. Uw naam aanpassen

U kunt uw naam invoeren. Deze is zichtbaar voor iedereen die deelneemt aan het Caresharing MDO Beeldbellen.

Klik op uw scherm op het venster waar u uzelf ziet. Klik op ‘ik’, vul uw naam in en druk op ENTER. Uw naam is nu zichtbaar voor andere deelnemers.

Screenshot_2020-05-06_at_14.52.45.png

2. Vensters ordenen

Zodra een deelnemer de beeldbel-meeting binnenkomt, ziet u diegene groot op uw scherm.

Het is mogelijk om de vensters van deelnemers te ordenen. Klik hiervoor rechts onderin uw scherm op het icoontje met de vier vierkantjes. De vensters van alle deelnemers worden dan overzichtelijk bij elkaar geplaatst.

Vierkantjes_scherm_ordenen.png

3. Camera en microfoon in- en uitschakelen

U kunt tijdens het beeldbellen uw microfoon en/of camera (tijdelijk) uitschakelen. Dit doet u door op de microfoon of camera knop te klikken naast het rode ophang-knopje.

Alle_knoppen_midden.png

4. Aangeven dat u graag wilt spreken

Indien u met meerdere deelnemers aan het beeldbellen bent, is het handig van elkaar te weten wie iets wil zeggen. Dit zodat u niet door elkaar praat.
U kunt aangeven iets te willen zeggen door links onderin uw scherm op het icoontje met het handje te klikken.

Hand_opsteken.png

Er verschijnt bij de andere deelnemers dan een melding d.m.v. een hand-icoontje in het venster. Zo weten andere deelnemers dat u iets wilt zeggen. Dit icoontje verdwijnt nadat u iets gezegd heeft.

 5. Chatten

Er is een chat-functionaliteit beschikbaar tijdens het beeldbellen. Hiermee kunt u chatten met de andere deelnemers tijdens het beeldbellen.
U komt bij de chat door links onderin uw scherm op het icoontje met het wolkje te klikken.

Chat_met_weergave.png

Er verschijnt dan links in uw scherm een chat-venster waarin u met elkaar kunt chatten.

 6. Scherm delen

Tijdens het beeldbellen heeft u de mogelijkheid om uw scherm met de andere deelnemers te delen. U kunt links onder op het scherm-icoontje klikken.

Scherm_delen.png

Vervolgens kunt u uw scherm kiezen dat u graag wilt delen.

Mac gebruikers dienen toestemming te verlenen om het scherm te kunnen delen. Er verschijnt een pop-up waarbij gevraagd wordt ‘Systeemvoorkeuren’ te openen.

Afbeelding1.png41.png

Nadat u Systeemvoorkeuren heeft geopend kunt u uw browser aanvinken om de toestemming te verlenen.

Afbeelding1.png33.png

7. Limiet aantal deelnemers

 De limiet van het aantal deelnemers binnen MDO beeldbellen is 75. Echter hangt dit samen met de kwaliteit van uw internet. Het is mogelijk dat het limiet eerder bereikt wordt vanwege de bandbreedte van uw internet. De kwaliteit van het beeldbellen kan hierdoor achteruitgaan.

8. Overige mogelijkheden

Voor overige mogelijkheden en instellingen kunt u rechts onderin uw scherm op het icoontje met de drie witte puntjes klikken.

Drie_puntjes_met_menu.png

Er verschijnt nu een menu. Kies voor een bepaalde actie of ga naar ‘Instellingen’.

 

Toestemming camera/microfoon geblokkeerd?

Heeft u per ongeluk de toestemming van uw camera en/of microfoon geblokkeerd? U kunt deze dan weer inschakelen door naast de URL in uw browser op het slotje te klikken.

Zet vervolgens de toegang tot Camera en Microfoon op ‘Toestaan’.

Afbeelding1.png55.png

2. Caresharing MDO Beeldbellen via de mobiele App

Hoe start u het gesprek op?

Hoe gebruikt u de mobiele App MDO Beeldbellen optimaal?

Hoe start u het gesprek op? 

  1. Download de app 'MDO Beeldbellen'
  2. Uitnodiging accepteren
  3. Omgeving beeldbellen start automatisch op

1. Download de app ‘MDO Beeldbellen’

U ontvangt een uitnodigingslink van uw zorgverlener via het door hem gekozen medium, bijvoorbeeld via e-mail.

 Om gebruik te kunnen maken van MDO Beeldbellen op uw mobiel of tablet, dient u eerst de mobiele app te installeren.

Open op uw mobiele telefoon of tablet de App Store (IOS) of Google Playstore (Android) en zoek de app ‘MDO Beeldbellen’. Download nu de app op uw mobiele telefoon of tablet.

mceclip0.png

2. Uitnodiging accepteren

 Wanneer u de app heeft gedownload, kunt u gemakkelijk de meeting ingaan.

 Open de e-mail die u van uw zorgverlener heeft ontvangen en klik op de link om deel te nemen aan de meeting. De app opent zich nu automatisch. Vul eventueel het wachtwoord in dat bij de link is vermeld en klik op ‘Ok’.

Picture_1.png

3. Omgeving beeldbellen start automatisch op

U komt nu automatisch in de omgeving van het beeldbellen.

Videoconsult_de_Vries_leeg.png

 

 

Hoe gebruikt u de mobiele App MDO Beeldbellen optimaal?

  1. Uw naam aanpassen
  2. Starten met audio of video gedempt
  3. Voorwaarden, privacy en feedback
  4. Chatten
  5. Audio in- en uitschakelen
  6. Beeld in- en uitschakelen
  7. Overige mogelijkheden
  8. Meeting beëindigen
  9. Meeting verwijderen

1. Uw naam aanpassen

 Als u de app heeft geopend, ziet u links bovenin uw scherm drie streepjes. Klik hierop. Er opent nu een menu. Klik hier op ‘Instellingen’.

  Videoconsult_de_Vries_met_kader.png      Instellingen_lijst_met_kader.png 

 Hier kunt u op de bovenste regel onder ‘weergavenaam’ uw naam aanpassen.

Naam_aanpassen.png

 2. Starten met audio of video gedempt

Als u de app heeft geopend, ziet u links bovenin uw scherm drie streepjes. Klik hierop. Er opent nu een menu. Klik hier op ‘Instellingen’.

Hier kunt u bij ‘Audio/Video’ aanklikken of u een gesprek standaard wilt starten met audio of video gedempt of allebei.

 Audio_Video_met_kader.png

 3. Voorwaarden, Beveiliging & Privacy en Feedback & Support

 Als u de app heeft geopend, ziet u links bovenin uw scherm drie streepjes. Klik hierop. Mocht u de Algemene Voorwaarden willen lezen, meer willen weten over de beveiliging & privacy, vragen hebben of feedback willen geven, dan kunt u dat doen via de knoppen in het hieronder aangegeven kader.

Menu_met_kader.png

 4. Chatten

 Er is een chat-functionaliteit beschikbaar tijdens de meeting. Hiermee kunt u chatten met andere deelnemers. U komt bij de chat door links onderin uw scherm op het icoontje met het wolkje te klikken.

MDO_chat.png

 Er verschijnt dan een chat-venster waarin u met elkaar kunt chatten. U kunt het chat-venster verlaten door op het witte pijltje te klikken links bovenin uw scherm.

Chatvenster_met_kader.png

 5. Audio in- en uitschakelen

 U kunt uw audio in- en uitschakelen door op de linker witte knop met het microfoontje te klikken.

MDO_geluid.png

 6. Beeld in- en uitschakelen

 U kunt uw beeld in- en uitschakelen door op de rechter witte knop met de videocamera te klikken.

MDO_beeld.png

 7. Overige mogelijkheden

 Voor overige mogelijkheden en instellingen kunt u rechts onderin uw scherm op het icoontje met de drie witte puntjes klikken. Er verschijnt nu een venster met diverse opties.

MDO_puntjes.png.     MDO_instellingen.png

  • Luidspreker | (Kop)telefoon selecteren: U kunt kiezen of u het geluid van de meeting via de luidspreker of via uw (kop)telefoon wilt horen. U kunt onder deze optie aanklikken wat u wenst
  • Deelnemer(s) uitnodigen: Indien u tijdens een meeting nog extra deelnemers wilt uitnodigen, klik dan op deze knop. Hoe u deelnemers precies uitnodigt, kunt u hier
  • Hand opsteken: Indien u met meerdere deelnemers aan het beeldbellen bent, is het handig van elkaar te weten wie iets wil zeggen, zodat u niet door elkaar praat. Klik daarvoor op deze knop. Er verschijnt bij uzelf en de andere deelnemers dan een melding met een hand-icoontje in uw venster. Zo weten andere deelnemers dat u iets wilt zeggen. Dit icoontje verdwijnt nadat u iets gezegd heeft.

  • Camera omdraaien: Indien u de camera van uw mobiele telefoon of tablet wilt omdraaien, klikt u op deze knop. Op deze manier kunt u de camera ook weer terugzetten naar de frontcamera.

  • Tegelweergave uit: De vensters van alle deelnemers binnen de meeting staan standaard in tegels geordend. U kunt dit ook uitzetten.

  • Wachtwoord bekijken: U kunt tijdens een meeting het wachtwoord van de meeting bekijken (mits de meeting een wachtwoord heeft).

 

8. Meeting beëindigen

 Indien de meeting ten einde is, klikt u op de rode knop met het telefoontje om de meeting te beëindigen.

MDO_eindigen.png

9. Meeting verwijderen

Het is mogelijk om meetings uit uw overzichtslijst te verwijderen. Dit doet u door in uw overzichtslijst de betreffende meeting naar links te swipen/vegen. Vervolgens klikt u op het rode vakje met ‘Verwijderen’ en wordt de meeting uit de lijst verwijderd.

Verwijder_meeting_uit_lijst.png

Isa Rongen -

Was dit artikel nuttig?
Aantal gebruikers dat dit nuttig vond: 0 van 0
Hebt u meer vragen? Een aanvraag indienen